גירושין: המדריך לפרידה נכונה

גירושין היא תופעה שכיחה בישראל. לעתים, הזוגות שמתגרשים שמים לנגד עיניהם מטרה יחידה: להביא לסיום החיים המשותפים עם בן זוגם.

כתוצאה מכך, הליך הגירושין מלווה בקשיים רבים, שלעתים ממשיכים להתקיים גם לאחר כניסת הגירושין לתוקף.

במאמר זה אציג שלוש פעולות מרכזיות שתסייענה להליך הגירושין להתבצע באופן נכון וללא קשיים יוצאי דופן.

 

תכנון הגירושין באופן מסודר ככל האפשר

לעתים, הסיבה לכך שהליך הגירושין מלווה ברגשות קשים וב"דם רע", היא העובדה שהזוג לא תכנן את גירושיו כראוי, או אפילו לא תכנן את הגירושין כלל, וכאמור רק התמקד בשאלה "מתי נפסיק לחיות ביחד?".

מצב שכזה מותיר את הזוג, גם לאחר גירושיו, ביחסים רעים, בחילוקי דעות, ולעתים אף מביא להגעה תכופה לביהמ"ש.

כדי למנוע זאת, על הזוג לתכנן את גירושיו באופן מסודר ככל האפשר.

על בני הזוג לנסות לחשוב איך יראו חייהם לאחר הגירושין, מבחינת השהות בחברת ילדיהם, העבודה, וחלוקת הרכוש שיזדקקו לו. בנוסף, עליהם לחשוב על התפתחותם האישית – איך הם יכנסו למערכת יחסים חדשה, במידה והם מעוניינים בכך, ואיך הם רוצים שילדיהם יראו את הקשר בינם לבין ההורה השני?

בנוסף, חשוב שהזוג יאסוף אסמכתאות שונות, בכל הנוגע לרכוש, התחייבויות, הכנסות/הוצאות כספים וכדומה. כך, יידע כל אחד מבני הזוג שבן זוגו לא מסתיר ממנו מידע בנושא, וחלוקת הרכוש ביניהם תהיה הוגנת. ידיעה זו תמנע לחצים וריבים ותגביר את סיכוי ואף את רצון הזוג לשמור על יחסים טובים לאחר הגירושין.

 

הליך גישור

הליך גישור יכול בהחלט למנוע מהזוג את ההשלכות הקשות של הגירושין.

בהליך הגישור, הזוג משתף את המגשר בסוגיות ובמחלוקות השונות הנוגעות לגירושין, וכך יכול המגשר להבין מהי הדרך הטובה ביותר לפתרונן.

יש להבהיר שהמגשר אינו מקבל את ההחלטות במקום בני הזוג, אלא הוא מציג מעין שקיפות מצב מקצועית, שהזוג, כנראה, התקשה לראות עקב סערת הרגשות בה היה נתון. כך, יכול הזוג להחליט איך עליו לפעול בהליך הגירושין, באופן שיפגע בצורה המינימלית ביותר בו ובסובבים אותו.

 

מציאת מטרות משותפות בין בני הזוג המתגרשים

גירושין לא הופכים את בני הזוג לשונים לחלוטין זה מזו. לבני זוג גרושים עדיין יש מטרות וצרכים משותפים, בפרט אם יש להם ילדים משותפים.

במצב שכזה, על כל הורה לזכור שבן זוגם לשעבר תמיד יישאר ההורה השני של ילדיהם.

אני  מאמין שכל הורה מעוניין שילדיו יחיו חיים טובים ומוצלחים ככל האפשר. כדי ששאיפה זו תוכל להתממש, ההורים חייבים להמשיך ולשמש דוגמא אישית לילדיהם, ובמידה והילדים ייחשפו ליחס רע, קשה ועוקצני בין הוריהם – הם יניחו שזו דרך ראויה לנהל יחסי אנוש, דבר שימנע משאיפת ההורים, ואולי אף משאיפת הילדים עצמם, להתממש.

ההורים צריכים להימנע מלהתייחס לעובדה שבעבר הם היו נשואים. עליהם להבין שכעת המשותף ביניהם הוא שהם הורים לאותם הילדים, וככאלה הם מעוניינים בהצלחתם. לכן, עליהם להימנע מלריב בנוכחותם, ולהסכים שילדיהם לא יהיו חשופים לאינפורמציה העלולה לפגוע באופן שבו הם רואים את הוריהם או את אחד מהם.

כאשר בני זוג שמתגרשים ימצאו מטרות שמשותפות לשניהם, בפרט אם מדובר במטרות הקשורות לילדיהם, הם ירגישו מחויבים לעשות ככל שביכולתם כדי שמטרות אלה תתממשנה, מה שיפחית באופן משמעותי את המתחים ביניהם וכן את ההשפעה הקשה של הגירושין על חייהם.

 

לסיכום, אין ספק שגירושין מלווים בקשיים רבים, שלעתים ממשיכים להתקיים גם לאחר כניסת הגירושין לתוקף. אך תכנון הגירושין באופן מסודר ככל האפשר, הליך גישור וכן מציאת מטרות משותפות בין בני הזוג המתגרשים, יכולים למנוע קשיים רבים שלרוב נוצרים כתוצאה מגירושין.