מהי ארגונומיה: וכיצד היא שיפרה את הבריאות במקום העבודה

בתקופתנו, יום עבודה ממוצע נמשך בין 8 ל-9 שעות. ישנם לא מעט אנשים שמבלים גם הרבה יותר מכך. בין אם מדובר בבעלי עסקים, אנשי הייטק, משפטנים, רופאים ובעלי מקצוע אחרים. במהלך שעות אלו, הם יושבים מול השולחן ועובדים עם מחשב או מבצעים פעולות אחרות שמשפיעות עליהם מבחינה פיזיולוגית בצורות שונות.

במהלך השנים, כתוצאה מהאופן בו השתרשה תרבות העבודה, משך הזמן ואופי הפעילות שמבצעים בעבודות שונות, נוצר תחום שלם שעוסק בדרך בה עובדים צריכים לשבת, לעמוד ולהתנהל באופן כללי מול סביבת העבודה שלהם, בשביל שיוכלו לשמור על בריאותם ועל תפקוד פיזי תקין.

תחום זה נקרא ארגונומיה (מוכר גם בשם "הנדסת אנוש"). המשמעות של תחום זה, היא הקשר בין העובד ובכלל בין אני אדם לסביבה בה הם נמצאים ומתפקדים, בין אם זה מוצרים טכנולוגיים ובין אם זה מוצרים אחרים, למשל, שולחנות, כסאות, ודברים אחרים.

 

מהי ארגונומיה?

בעיקרון, הרעיון של ארגונומיה היא לייצר סביבה בה העובד יכול להתנהל בצורה נכונה ובטוחה, זאת באמצעות כללים ועקרונות שכוללים גם התייחסות לדרך בה העובד מתנהל וגם לרהיטים וחפצים בהם הוא נעזר. המטרה של ארגונומיה (שזה תחום שהתפתח מפיזיותרפיה) היא שעובד יוכל ליהנות מסביבת עבודה בטוחה, כך יוכל לבצע את עבודתו ולשמור על בריאותו.

באופן טבעי, כאשר התהליך מתבצע בצורה נכונה, אזי שהתפוקה שלו תעלה, הוא ירגיש הרבה יותר נוח ובטוח במקום העבודה שלו, ומאחר וישמור על בריאותו הפיזית, אזי שהוא גם יוכל לתפקד בחייו האישיים בצורה הרבה יותר טובה, לא יחסיר יום עבודה, לא יהווה נטל כלכלי על מקום העבודה או על המדינה. יש לכך השפעות גם על מצבו הנפשי ועל דברים אחרים שיכולים להשפיע עליו בהיבטים שונים.

צריך לציין, הרבה פעמים יש מרכיבים נוספים שיכולים לעזור, כמו למשל פיזיותרפיה אצל גורמים מוסמכים. מדובר על תוספות שיכולות לעזור, בין אם הם חווים כאב מסוים ובין אם רוצים לספק לעובד כלים ודרכים כיצד לעבוד בטוחה ולשמור על התנהלות נכונה מבחינה פיזית.

 

דוגמאות שונות לעקרונות ארגונומיה במקום עבודה

לפני שנציג מספר דוגמאות כלליות, חשוב להבהיר שהן נכונות לא רק למקום עבודה כמו משרד, חנות או מפעל, אלא גם בבית. מאחר והיום הרבה מאוד אנשים עובדים מהבית, זה אך טבעי שהכללים והעקרונות יהיו חיוניים גם עבור עובדים אלה.

בין הדוגמאות אנחנו יכולים למצוא, שימוש בכסאות מותאמים למבנה הגוף, גובה השולחן, אופי השימוש בכסא ועוד. זה נכון לגבי הגובה שלו, משענת וזוויות, ידיות, תמיכה ועוד.

כמו כן אנחנו יכולים למצוא התייחסות לגובה השולחן, המרחק בין המיקום בו אנחנו יושבים למקום בו מונח המסך, המקום בו אנחנו מניחים את המקלדת על השולחן, איפה אפשר להניח את פרק היד בזמן העבודה, המיקום הנכון של הרגליים ועוד.

לפני סיום רק נדגיש, אם מתייחסים לבריאות העובד, גם בהיבטים של פיזיותרפיה, אז יש לקחת בחשבון גם נקודות כגון, כמה זמן נכון לשבת רצוף בלי לקום, כל כמה זמן צריך לבצע תנועות ידיים ורגליים בשביל לשחרר אותן וכן איך אפשר להימנע מכאבים בכתפיים ובצוואר בעקבות ישיבה ממושכת.