מטבע חוץ – מה צריך לבחון כשמבצעים רכישה

השימוש במטבע חוץ נעשה לצרכים שונים ומגוונים. ישנם אנשים שרוכשים מטבע חוץ במטרה להשתמש בו, בין אם זה לנסיעה לחו"ל ובין אם זה לעסקה ספציפית. אופציה אחרת, היא לרכוש מטבעות חוץ בכמויות גדולות במטרה לחסוך ולסחור בהם בעתיד. המטרה היא כמובן להרוויח על ידי מכירת המטבע תמורת מטבע אחר, כולל מטבע מקומי.

ישנם מטבעות חוץ מסוימים הנחשבים פופולאריים יותר מאחרים. באופן טבעי, מטבעות חוץ כמו דולר, יורו, לירה שטרלינג, נחשבים הרבה יותר פופולאריים למסחר, מאשר מטבעות אחרים, בגלל שמדובר במטבעות חזקים, יציבים, שמאחוריהם עומדות מדינות או גוש מדינות, חזק ויציב. זאת בזמן שמטבעות אחרים זוכים להתייחסות אחרת.

מרבית האנשים, באופן טבעי, רוכשים מטבע חוץ בשביל שהם יוכלו להשתמש בו לנסיעות לחו"ל. לשם כך, נוצרו שיטות חדשות שיכולות להקל עליהם. למשל, היום ניתן לרכוש מטבע חוץ ולשמור עליו בארנק מיוחד, ממנו יצאו כל העסקאות דרך כרטיס האשראי או דרך אמצעים אחרים, ואז אפשר לעקוב בצורה הרבה יותר טובה על היתרה, ולדעת לשם מה השתמשנו בסכומים השונים.

השיטה היא מאוד פשוטה. רוכשים מטבע חוץ על פי השער המקובל, ובכל עסקה בחו"ל, משלמים באמצעות מט"ח, בין אם זה דרך כרטיס אשראי, בין אם זה דרך משיכת מזומנים או באופן דיגיטלי. דרך הארנק בו מצטבר הכסף, אפשר לראות כל הזמן, מה היתרה, להמשיך ולשמור את הכסף או להמיר אותו חזרה לשקלים ולהשתמש בהם בארץ.

מה צריך לבחון כשרוכשים מטבע חוץ?

גם אם מדובר על סכומים קטנים, כמו שעושים מרבית האנשים כשהם נוסעים לחו"ל, ובוודאי כשמדובר על עסקאות גדולות, כולל סחר במט"ח, יש לבחון היטב את התנאים לרכישתו. אומנם זה פחות משפיע על אנשים מהשורה, בגלל שמדובר בסכומים קטנים, אך עדיין זה יכול להשפיע מבחינת התזמון.

כלומר, אם אנחנו נוסעים הרבה לחו"ל, ייתכן וישתלם לנו לקנות מט"ח, גם אם לא נשתמש בו כעת, במידה וערך המטבע ירד. כך נוכל לשלם עבורו פחות. בעתיד כשניסע, לא נצטרך לרכוש אותו, וזה יכול לחסוך לנו לא מעט עלויות.

נקודה נוספת, אנחנו תמיד יכולים לרכוש מט"ח ולבצע בעזרתו עסקאות שונות, כולל עסקאות אונליין באתרים המאפשרים לעשות זאת. ייתכן מאוד שזה ישתלם לנו מבחינה כלכלית ולכן עדיף שנעשה זאת כך.

האם נכון לשמור מט"ח?

התשובה היא כן. גם אם אנחנו לא מתכוונים לטוס בקרוב לחו"ל או אם אנחנו לא מתכוונים לעשות עסקאות גדולות, תמיד טוב שיהיה לנו כסף זר בבית, בוודאי אם מדובר בדולרים או יורו, מאחר וזה כסף שימושי שיכול לשרת אותנו במקרים שונים, כולל אגב בעסקאות מסוימות בישראל.

לכן, מוטב לרכוש מטבע חוץ, גם אם אנחנו מתכוונים לשים אותו בצד ולא להשתמש בו בקרוב.